Tuesday, July 12, 2011

Aurora

Før jeg kom til Danmark, troede jeg, at aurora var en slags lys, Aurora Borealis, eller nordlyset. Jeg har set nordlyset mange gange da jeg boede i Orkney, men også et par gange i Irland. Det var ikke så spændende i Irland, fordi lyset var lidt svagt. Der er også Aurora Australis, men det har jeg aldrig set.

Jeg har fundet ud af, at Dankmark har en anden aurora, og det er en sommerfugl. Aurora er en dejlig lille hvid sommerfugl med en orange plet på vingerspidserne.



Det er kun han som har orange på vingerne. Hun har ingen, og hun ligner de andre kålsommerfugle. Hvis man kan kommer tæt på hende, kan man se et grønt mønster på undersiden.



Man kan se auroraen om forår især i skoven hvor der findes løgkarse.


Ukrudt er meget vigtigt for sommerfugle og andre insekter. Vi skulle ikke sprøjte for meget ved ukrudt. Vi har brug for insekter som sommerfugle, fordi de bestøver vores planter og blomster. Mange af os glemmer at der er mange gode insekter som vi har nødt til.


Auroraen lægger bare et æg på en plante, engkarse eller løgkarse, men det kunne også være aegersennep, stivhåret kalkkarse, vand karse, storfladstjerne, eller vinter karse.

Larverne er svært at se. De er mestre i forklædning.


De ser ud som planten.




De findes også på stilken af planten.



De er gode til at camouflere sig. De er godt camoufleret som pupper.



Lidt tættere på.


De overvinterer sådan.

Auroraen har det ikke nemt! Fuglene elsker at spise dem, men der er andre problemer. De kan blive ofre for snyltehvepse og det er ikke så pænt.





Hvis man har lyst til at finde dem, bare kig i skoven.



Hvis de kan overleve fuglene, hvepsene og vinteren, så klækker de ud om foråret. De bliver verdens smukkeste lille sommerfugl.

No comments:

Post a Comment